سنجش وفاداری مشتریان به خدمات پس از فروش برندهای خودرویی در ایران

سنجش وفاداری مشتریان به خدمات پس از فروش برندهای خودرویی در ایران

9 بازدید
دسته بندی : اقتصادی,خودرو,اقتصادی,خودرو

شاخص خالص ترویج‌کنندگان (Net Promoter Score) یا به ‌اختصار NPS، ابزاری برای سنجش میزان طرفداری و وفاداری مشتریان است. همچنین این شاخصی برای اندازه‌گیری تجربه مشتری در خرید و استفاده از آن برند و در نتیجه پیش‌بینی رشد کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میزان وفاداری مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش شرکتها و برندهای مختلف خودرویی در ایران را با استفاده از شاخص NPS بررسی کرده است.

در این ارزیابی مشخص شد خودروهای ژاپنی دارای بیشترین درصد وفاداری مشتری به میزان ۱۷.۶ درصد هستند. پس از آن خودروهای فرانسوی به میزان ۱۲.۴ درصد، خودروهای آلمانی به میزان ۱۲.۲ درصد، خودروهای ایرانی به میزان ۱۱ درصد، خودروهای کره‌ای به میزان ۵.۲ درصد، خودروهای سوئدی به میزان ۲.۵ درصد، خودروهای چینی به میزان منفی ۰.۲ درصد و خودروهای ایتالیایی به میزان منفی ۲۵.۴ درصد قرار دارند.

در میان خودروسازان داخلی نیز ایران خودرو ۱۶.۷ درصد، سایپا ۷.۵ درصد و بهمن ۳.۹ درصد از شاخص وفاداری مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش خودرو در ایران را کسب کرده‌اند که نشان می‌دهد خدمات پس از فروش ایران‌خودرو (ایساکو) رتبه اول را در میان خودروسازان ایرانی در این حوزه کسب کرده است.

خودروهای ایتالیایی موجود در ایران نیز منفی ۲۵.۴ درصد شاخص وفادارای مشتریان در مراجعه به شبکه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش را کسب کرده‌اند که در این مورد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توضیح داده که تعداد خودروهای ساخت کشور ایتالیا در ایران (فقط برند آلفا رومئو) بسیار کم­تر از سایر برندهای موجود در بازار خودر ایران است و به همین دلیل عدد NPS آن قابل استناد نیست.

اخبار بیشتر